Не е необходимо задължително вероучение, ще е вредно

Наистина неочаквано голяма мобилизация в София за въвеждането на задължително изучаване на религията в държавните училища! Това е странно, но и опасно. Странно е, защото много други, изглеждащи по-сериозни и по-дълбоки проблеми като здравеопазването, пенсионната реформа или качеството на храните често не успяват да мобилизират толкова много участието на гражданите. Опасно, защото всъщност зад обявените намерения на организаторите на шествието – да се засили моралното възпитание на младите – се крие нещо друго, чиито последици можем само да гадаем, но които никак не са  оптимистични.

„Тих, скромен и набожен”, така някога е звучала една положителна характеристика за някой ученик. Обратното несъмнено е било порицавано. Впоследствие, при официалния атеизъм по времето на комунизма, характеристиките звучаха иначе: „Изпълнителен, съзнателен и убеден в делото”, което, парадоксално, е в почти същия регистър. Но и двата регистъра са израз на определена илюзия, че едно официално предписание е в състояние да промени масовите нрави.

Днес, във време на пазар на ценности, на който всеки би могъл да избере онова, което му харесва, липсват единни предписания за това, какво трябва да е „правилното поведение”. Всъщност това също е илюзия, защото живеем в свят на рекламата, а значи на масовия вкус, който незабележимо ни налага определени стилове и модели на поведение и живот, които може би не бихме избрали за себе си, ако бяхме оставени да мислим и действаме автономно.

Може би именно като реакция на загубата на „морални ориентири” трябва да се явява днешната демонстрация. Участващите в нея вероятно силно вярват, че религиозното възпитание ще даде такива ориентири, ще направи хората по-толерантни, по-добри, по-отговорни, по-добронамерени. Нека засега оставим това като поредната илюзия, в която всеки желаещ има правото да вярва. Да погледнем намерението от друга страна: религията ще се преподава в групи, според избраното вероизповедание. Така православните ще изучават православието, мюсюлманите ще се учат на исляма, католиците ще слушат католическия катехизис, юдеите ще се обучават на Талмуда и т.н. Всяко дете от най-ранна детска възраст ще разбере, че религията всъщност разделя, след като се изучава поотделно. Ще разбере че има свои и чужди, ние и те. И че различията са именно заради религията.

Така още преди за научи, разбере и осъзнае, че хората могат да са добри и лоши, благородни или алчни, съпричастни или егоисти, почтени или измамни, те ще научат че са предимно православни, мюсюлмани, юдеи, католици, протестанти, будисти. Това ли е намерението на  искащите да се въведе задължително вероучение?

Намерението, както обичайно при политически мобилизации (защото тази е такава) е свързано с власт и влияние. Очевидно е, че някои среди в православната църква, а вероятно и в мюсюлманското вероизповедание, желаят да имат по-голямо влияние в обществото. Но вместо да го завоюват с присъщите на вярата методи (убеждение, добри примери и други такива неща), те искат да използват силата на властта, чрез която да постановят задължителна вяра. Нямало да е задължително, защото онези, които не изберат някое вероучение, ще изучават просто етика! Но не е ли най-добре тогава всички деца да учат етика и някои такива дисциплини, в които да става дума да човешки отношения, за доброто и злото, за справедливостта и безправието, за почтеността и безчестието?

Задължителното вероучение не само разделя обществото. То всъщност ще оспори толерантността на която се основава възможността за съвместното живеене. Единствената рамка на съвместно живеене на хора с различни вероизповедания е модерната светска държава. Другото би било връщане към една задължителна религия или идеология, което е същото.

Advertisements

About Antony Todorov

Political scientist
Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

2 Responses to Не е необходимо задължително вероучение, ще е вредно

  1. Yanko Dimitrov каза:

    Наистина е по-добре учениците да учат етика и морал отколкото религия!Човек може да бъде морален и без да е религиозен!Освен това образованието в България е светско!Религия може да се изучава в неделно училище или като свободно избираем предмет!Но не трябва да е Задължително!А това шествие беше всъщност проява на лицемерие от страна на българската църква!То бе предвождано от пловдивсия метрополит Николай-същият,който раздаваше анти-гей награди съвсем скоро!Човек,който не може да приеме различните хора нима може да бъде морален съдник на българите!Да не говорим за някои духовници педофили,които отвреме на време се появяват по криминалните новини!

    Like

  2. Напълно съм съгласен с Антоний Тодоров, че не е добре в училище да има предмет, който да противопоставя и да внася ранни и трайни ценностни конфликти. Обществото има нужда повече от разбиране, отколкото от ирационални (непроницаеми за разума) вражди.
    Има обаче вариант, при който предметът да е Обучение по религия, а не Обучение в религия (вероучение).
    Такъв вариант е изготвен по поръчка на МОН от екипа на професор Георги Бакалов в Концепцията за изучаване на религия в българското училище (2007). Идеята е децата да размишляват над всекидневни морални казуси от техния детски свят и чрез идеи (притчи) от основните религии да си помагат да решават по-добре тези казуси и да живнеят в свят с повече разбиране.

    Програмата на МОН (2007) под рък. на проф. Бакалов

    1 клас: Религия (Благонравие)
    1. Доверие и приятелство
    2. Доверие и вяра
    3. Щедрост
    4. Грижа

    2 клас: Религия (Благонравие)
    1. Състрадание и милосърдие
    2. Доброта и задължения
    3. Уважение и почит
    4. Любов към ближния в християнството

    3 клас: Религия (Благонравие)
    1. Чистота и святост
    2. Умереност и смирение
    3. Търпение и дълг
    4. Надежда

    4 клас: Религия (Благонравие)
    1. Вяра и суеверие
    2. Прошка
    3. Справедливост и солидарност
    4. Мъдрост

    5 клас: История на религиите
    6 клас: Храмова култура
    7 клас: Свещени места и святи личности
    8 клас: Свещените текстове
    9 клас: Световни религии
    10 клас: Религиозна етика
    11 клас: Религиозна антропология
    12 клас: Религиозна естетика

    Преподаватели: педагози и богослови

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s