Обикновен фашизъм

Това е заглавието на документален филм на руския режисьор Михаил Ром, направен по трофейни филмови ленти и снимки много години след края на Втората световна война. Филмът е дълъг, може да се види във V-box. Сред многото кадри най-ужасяващото е, че сред личните документи на войници от SS, наред със снимките на децата и съпругите, са намерени снимки на обесени или убити, след като са били и изнасилени, жени от окупираните територии на тогавашния Съветски съюз. Страшното е, че тези снимки са били пазени от войниците като „скъп спомен”, заедно се другите лични спомени. Човешкото зло,  вероятно, никога няма дъно.

Но потресаващото е именно „баналността на злото”, това, че хората често дори не си дават сметка, колко малка е крачката към извършването на едно банално зло. И колко лесно мнозина са склонни да прекрачат границата, оправдавайки се после, че не са забелязали фаталната линия, че са били подведени или че просто не са внимавали.

На 20 май 2011 г група „атакисти” влязоха в бой с мюсюлмани пред джамията Баня баши в София. Протестирали срещу високоговорителите на минарето, откъдето ходжата призовава вярващите към молитва. Но понеже става дума за редовна петъчна молитва, чудно е, защо беше избран именно този петък (а не някой предишен, дори и преди година). Явно е, че лидерът на „Атака”, г-н Волен Сидеров има притеснение за наближаващите избори. Защото иначе не е много ясно, откъде реши отново да играе ролята на току-що поробен от османците българин. Щеше да е много смешно, ако не се беше стигнало до бой, разбити глави, изгорени молитвени килими. Сред жертвите показаха и депутатката от „Атака” Деница Гаджева. Според съобщенията има и двама ранени полицаи, които се опитвали да разделят враждуващите.

Докато гледах кадрите по телевизията и слушах различни коментари, сред които обясненията на г-н Сидеров, изпитах множество най-различни чувства. Първото чувство беше на срам, че такива като Волен Сидеров дават представа за това, кои са „истинските българи”. Веднага реших, че не искам по никакъв начин да съм като тях, не искам да съм „истински българин”, и дори, че ако именно това трябва да бъде българинът, предпочитам да съм всякакъв друг, дори ако трябва етруск, халдеец или марсианец.

Второто чувство беше на гняв, че такова нещо е възможно в София през 2011 г. За какво се бяха събрали „атакистите” пред джамията? Какво прави там партиен митинг? Че не е ли джамията молитвен дом, храм, като всеки друг, където вярващите хора обичайно отправят молитви към Господ? „Атакистите” надули високоговорители с християнски песнопения, сякаш водят религиозни войни. Защото не знаят, че и за християните, и за мюсюлманите, и за юдеите, Господ е един, макар и да го наричат с различни имена. Така г-ца Гаджева би могла не да участва в такъв митинг, а да убеждава последователите си, че не е редно да се пречи на молитвата на хората. Съответно не би и пострадала, за което много съжалявам.

Третото чувство беше на омерзение, че властите в крайна сметка са си затворили очите пред риска от такъв сблъсък. Защо Столична община е разрешила това, след като е от ясно по ясно, че такава демонстрация няма как да не завърши с такава провокация? Ще разреши ли на някоя друга партия, например от войнстващи атеисти, да направят митинг по време на неделната служба в „Св. София”? Изобщо това намирисва на сценарий, на подбуждане към сблъсък. Питам се, каква ли може да бъде целта, ако, разбира се, на става дума отново за тотално неразбиране на ситуацията от страна на администрацията.

На пето място, след като чух и видях действията на хората от „Цвете за свободна България”, изпитах удовлетворение и гордост. Все пак има здравомислещи хора, които мислят с главите си и най-вече, които не искат насилие. Свалям им шапка за инициативата – не отидох, защото научих късно за това. Те донякъде успяха да измият срама, който акцията на г-н Сидеров нанесе на всички нас като общност.

Казват, че в Босна нещата започнали с малка свада на пазара между един сърбин и един, както днес ги назовават, босненец (мюсюлманин). След това се намесили приятели и роднини, проляла се кръв, но границата била пресечена тогава, когато на улицата останал да лежи безжизнен труп. Четири години по-късно, международната общност успява да наложи някакъв мир, като дори хвърля бомби по воюващите, но междувременно няколко хиляди и от двете  страни са се отнесли в един по-добър свят.

Това ли искат последователите на г-н Сидеров? И защо още се заблуждават за това, как той си представя света в бъдеще. Нека прочетат излезлите наново негови книги като „Бумерангът на злото” и „Българофобия”. В тях гъмжи от ненавист, от подтикване към насилие. Самият г-н Сидеров, както се оказва, лесно прибягва до юмруци – разбра се, че тази сутрин се е сбил с депутата Корман Исмаилов по време на предаване на националното радио. Познавам лично г-н Исмаилов – високообразован, интелигентен и фин млад човек, за когото по никакъв начин не бих си и помислил, че може да прибегне до насилие. Освен ако не трябва да се брани от полудял човек.

Тези две случки само показват, че езикът на омразата много бързо и непременно се превръща в ефективно действие. Подобни прояви имаше и в Швеция, където се събра един истински „интернационал” на крайно-десни ултрарадикални ксенофоби, готови да се появят навсякъде из Европа.

Г-н Сидеров поиска оставката на вътрешния министър Цветан Цветанов. За това, че полицията поусмирила малко неговите фенове, преди да са извършили по-голяма беля. Би трябвало за това да му благодари. А ако му пожелае оставката, нека да е заради театралните арести, като този на Тенчо Попов или на Борислав Гуцанов и Николай Цонев. Там имаше полицейско насилие, което само министърът не видя. Но както се казва, каквото почукало, такова се обадило. Внушението, за което някои в правителството имат пряка отговорност, че насилието е чудодейното средство за решаване на проблемите, може да породи единствено жажда за насилие. А това наистина няма дъно.

About Antony Todorov

Political scientist
Публикувано на Uncategorized. Запазване в отметки на връзката.

9 Responses to Обикновен фашизъм

  1. Borislav Gueorguiev каза:

    Тони, много се радвам, че, първо, откривам твоя блог и второ – че припомняш за филма на Михаил Ром „Обикновен фашизъм“. Волен Сидеров явно е обсебен от съвпадението, че е роден на една и съща дата с Адолф Хитлер и затова се мъчи да имитира Фюрера – според мен доста неуспешно. Аз зададох въпрос, който те моля и ти да зададеш: защо нито една медия не намери за нужно да интервюира първоизточника на този побой – кмета на Столичната община, „малоумно“ (?) разрешила митинг на „Атака“ точно по време на петъчната молитва на мюсюлманите.

    Харесвам

  2. Hotel Batihan каза:

    Здравейте и от мен. Поздрави за хубавата статия- отдавна не бях чел нещо хубаво по темата. Продължавайте в същия дух :))

    Харесвам

  3. Пламен Буланов каза:

    „Те („Цвете за свободна България”) донякъде успяха да измият срама, който акцията на г-н Сидеров нанесе на всички нас като общност.“

    Защо говорите „за всички нас като общност“? Можете да говорите само за себе си (и, евентуално, за хората, които познавате). Аз определено не се чувствам засрамен. Много от моите познати също.

    Харесвам

    • Antony Todorov каза:

      Е, нека приемем, че хората от моята общност значително се различават по ценности от хората от вашата общност. Както и че не ще можем да постигнем съгласие, а ще останем на коренно различни позиции. Същото и по отношение на предишните ви коментари за ДНК. Разликата между нашите две общности се заключава в следното: хората като вас могат да живеят в общество, споделящо правилата на хората от моята общност, но хора като мене едва ли биха могли да живеят в общество, основано на правилата на вашата общност.

      Харесвам

      • Пламен Буланов каза:

        Без да искам излязох расист. Може би защото при подобно общуване (в текстова форма без „жив“ диалог) казаното (т.е. написаното) може да се тълкува в много по-широки смисли. А съвсем нямах това в предвид…
        В темата за ДНК исках да кажа, че различните човешки групи имат различен генотип – скандинавски, балкански и пр. Но това както и да е.
        Относно поведението на АТАКА пред джамията – просто поредната партия си провежда поредната кампания. Както БСП, например, и техният вот на недоверие в НС през две седмици. Защо трябва цялото общество да се срамува от пропагандните действия на някаква си (малка при това) партия? И стана дума за скандал на босненски пазар, в следствие на който станаха ред неприятни неща в бившата Югославия… Е, мое искрено убеждение е, че подобно нещо в България няма да стане, независимо от разните пропагандни акции на разните малки и големи партии. Затова и не разбирам защо се вдига шум около Волен Сидеров и компания. Затова и се подразних като видях, че един говори от името на цялото общество, все пак има и такива, които не се впечетляват от действията на разни съмнителни екзотични политици. Надявам се да бъда разбран правилно.

        Харесвам

  4. Lyubomir Sirkov каза:

    За да разбере авторът (д-р Антоний Тодоров) моето КРИТИЧНО отношение към ТОЗИ негов текст, аз ще си послужа първо с думи от ДРУГ негов скорошен текст (който според мен не толкова емоционално, но много по-разумно може да ни помогне да разгледаме ситуацията и да търсим решения)
    Ще се позова на:

    Click to access Balgarskata_politicheska_kultura_i_grajdanskoto_uchastie.pdf

    д-р Антоний Тодоров
    „Българската политическа култура и гражданското участие“
    Март 2011

    Цитирам:
    „“““““““““““““““““““
    Днешната политическа култура в България е белязана и от силно разпространена гражданска безотговорност.
    Това е другото име на гражданско дезангажиране, често обратната страна на по-
    литическата безотговорност на елитите.

    Тази характеристика се проявява в систематичното искане на оставки – нещо, което в началото на прехода към демокрация има своите основания, защото тогавашните очаквания са за тотална смяна на стария елит. Днес, обаче, натискът на протестите продължава в същата логика: вместо да се иска институциите и държавните служители да вършат работата си и гражданското общество да осъществява непрекъснат натиск и контрол в тази насока, отново обичайно се искат оставки.
    Оставката може да се квалифицира като поемане на лична отговорност, но също така и като дезангажиране с проблема, заради който тя е поискана.

    Свързано с това е и честото довеждане на конкретни проблеми до неразрешими конфликти: конкретна катастрофа, причинена от безотговорността на шофьора, се развива в глобална критика за политиката на държавата в различни области.

    Разбира се, това не е специфично българска черта, но може да се каже, че такъв подход ни пречи в търсенето на конкретни решения на конкретните проблеми.
    „“““““““““““
    [край на цитата]

    Взимам повод от последната фраза (за „търсенето на конкретни решения на конкретните проблеми“), защото именно такъв тип публикации (като тази, под която коментираме) е добър образец за подход, който ни пречи в търсенето на конкретни решения на конкретните проблеми.

    При случая с протеста на „Атака“ при джамията в София и последвалите „граждански“ реакции (по медиите и в Интернет) ставаме свидетели именно на това: „гражданска безотговорност“. Виждаме как един конкретен инцидент бива развиван в посока „глобална критика за политиката“ на държавата в различни области – а конкретно в този случай – и в посока глобална критика за политиката на една конкретна партия.

    А всъщност по въпроса за джамията и за звука от нея партия „АТАКА“ е права: тя просто „иска институциите и държавните служители да вършат работата си.“
    И това се потвърждава от последвалите действия (или поне изявления) на институциите – кметът на София Йорданка Фандъкова и главният мюфтия Мустафа Хаджи се разбраха да бъде намален звука от джамията:
    http://www.btv.bg/news/bulgaria/obshtestvo/story/1653963478-Djamiyata_v_Sofia_shte_e_potiha_na_petachnata_molitva.html

    А това (намаляването на звука) е нещо, което очевидно е можело да стане още през 2006 г., когато за първи път проблемът придоби обществена значимост – чрез внасянето на подписка от над 30 000 граждани против силния звук от джамията.

    Но звукът от джамията и без такава подписка е очевидно неуместен по една съвсем проста причина:
    в град като София, в който действително мирно (и тихо!) съжителстват толкова много различни религии, е просто проява на лош вкус една от тези религии да си науми да пусне именно нейния религиозен звук възможно най-силно (през високоговорители) – и с години (поне от 2006 г. насам) да отрича, че това е проблем, и да шикалкави, и да се дърпа от естествените норми, към които, както всички виждаме, останалите вероизповедания се придържат.

    Харесвам

    • Antony Todorov каза:

      Дали силният звук от високоговорителите на джамията е проблемът? Или че става дума именно за звук на гласа на мюезина, призоваващ за молитва. Не съм чул „Атака“ да участва в други акции срещу шума в София – иначе щяхме да ги видим преди всичко на „Орлов мост“ или около някоя дискотека или нощен клуб, откъдето силата на звуците на чалгата съперничи единствено на вулгарността на текстовете на песните.
      В София има една единствена джамия и мюсюлманите вероятно не съставляват и 1% от жителите на града. Е, те ли са ни проблемът?
      Изобщо не коментирам, дали „Атака“ е права, когато от нейно име и нейни привърженици прибягват до насилие (дори г-н Волен Сидеров каза, че побойниците не били от „Атака“).
      Случаят съвсем не е дребен, а заплашва мира в обществото. А иначе, всеки има правото да приеме или не моите разсъждения. Това, обаче, е възможно в едно свободно и либерално общество, основано на принципа на толерантността към другия. Другото би било тирания на мнозинството, наричана и още тоталитарна демокрация.

      Харесвам

  5. Lyubomir Sirkov каза:

    Факт ли е, че в София има храмове на редица други вероизповедания – и никое от тях не използва външни високоговорители? Факт е. Кому е нужно едно от вероизповеданията да не се съобразява с този негласен, но доста разумен взаимен консенсус между вероизповеданията в София – да не си пречат?
    И добре: след като ти си си позволил да си пуснеш СВОЯ звук толкова силно – не е ли съвсем нормално и човешко да се очаква, че както другите изтърпяват този твой звук, така и ти самият трябва да си готов да изтърпиш звука, който евентуално някой ДРУГ би могъл да си пусне със същата сила?
    Точно такъв тип толерантност обаче мюсюлманите от джамията не проявиха.
    На видео-кадрите (и тези на БНТ, и тези на БТВ) много добре се вижда, че един човек, който идва откъм джамията, съвсем целенасочено отива към озвучителната апаратура на „Атака“ – и с всичка сила рита тази апаратура! И той извършва това в присъствието на полицай, който се намира на сантиметри от апаратурата…
    Това са фактите.
    (Отделен въпрос е, че същият този човек откъм джамията – с бяла фланелка и гипсирана дясна ръка – на следващи кадри съвсем ясно се вижда, как вади от джоба си нож и го вкарва в употреба… за щастие, без особени последици за здравето и живота на хората наоколо)

    Отделно от това остава и фактът, че в редица АРАБСКИ страни звукът от високоговорителите също вече се възприема като проблем – и то като проблем, решенията на който се търсят както в посока намаляване на звука – така и в посока пълна забрана за използване на озвучителни тела извън джамията… (Мога да дам линкове с примери за това в Саудитска Арабия, Бахрейн и ОАЕ)
    Мюсюлманите в Европа също в мнозинството си НЕ настояват да чуват именно по този начин призива на мюезина. И причината за това е много проста: викането за молитва от минарето е било необходимост в предишни епохи, когато е нямало друг начин вярващите мюсюлмани да узнаят кога е точният час, в който трябва да започнат своята молитва.
    Днес много мюсюлмани в Европа ползват за тази цел, разбира се, не минарето – а софтуера, който имат инсталиран на компютрите си и на мобилните си телефони (който софтуер освен всички необходими им звуци им дава и точната посока – към Мека – в която трябва да застанат по време на молитва).

    Харесвам

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.